*به پایگاه هفته نامه خبری حوزه (افق حوزه) خوش آمديد* اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلا
منو اصلی
نام :   
ایمیل :   
اخبار

سایت مقام معظم رهبری

خبرگزاری حوزه نیوز

مدیریت حوزه علیمه قم

صفحه اصلی > نمایش اخبار 


پرس‌وجو شماره خبر: ٤١١٦٠٤ ١٤:٣٦ - 1398/11/17   چرا حضرت زهرا علیها السلام جامع‌ترین الگوی زنانه تاریخ است؟پرس‌وجو شماره 618 ارسال به دوست نسخه چاپي


چرا حضرت زهرا علیها السلام جامع‌ترین الگوی زنانه تاریخ است؟پرس‌وجو شماره 618

چرا حضرت زهرا علیها السلام جامع‌ترین الگوی زنانه تاریخ است؟


اشاره: کتاب «الگوی زن» دومین اثر از مجموعه 5 جلدی «نقش و رسالت زن» است که در ده محور اصلی با عناوین؛ ضرورت ارائه‌ الگوی صحیح در حیات انسانی، حضرت زهرا علیها السلام؛ الگوی جامع زن و حیات انسانی، حضرت فاطمه علیها السلام و عرصه‌ خانوادگی (دوران کودکی، ازدواج فاطمی، آئین همسرداری فاطمی، شأن مادری زهرا علیها السلام، حضرت فاطمه علیها السلام و عرصه‌های مجاهدی سیاسی و اجتماعی)، حضرت زهرا علیها السلام و عرصه‌ معرفتی عرفانی، حضرت زهرا علیها السلام و عرصه‌ عبادی، عظمت و کمالات حضرت فاطمه علیها السلام، الگوی عاشورایی زن، الگوهای قرآنی زن و الگو شدن زن مسلمان ایرانی، بیانات رهبر معظّم انقلاب را در جهتِ شناساییِ الگوهایِ صحیح برای بانوان صورت‌بندی نموده است. در این مجال مروری هرچند کوتاه در پاسخ به سئوال فوق به تشریح و تبیین آن از منظر امام خامنه‌ای با عنوان «الگوی زن» می‌پردازیم...


 چرا الگو داشتن مهم است؟

 تأثیر الگو روی ذهن مردم خیلی بالاست؛ همه انسانها احتیاج دارند به اینکه در رفتارهای معمولی خود یک شاخص و یک الگو در مقابل چشمشان باشد. به همین دلیل، زن مسلمان اگر بخواهد موازین اخلاقی و عاطفی و انسانی، موضوع جنسیّت زن بودن - که محور خانواده است- و موضوع آرمانگرایی را با هم ملاحظه کند و همه اینها را با دیدگاه اسلامی مورد توجه قرار دهد، احتیاج به یک الگو و نمونه مجسم و شاخص دارد که به او نگاه کند و در مجموع رفتارها، خود را با او تطبیق دهد و به او نزدیک کند.1 لذا اگر جامعه اسلامی بتواند زنان خود را با الگوی زنانِ بزرگ و با عظمت، که میتوانند دنیا و تاریخی را تحتتأثیر خود قرار دهند تربیت کند، آنوقت زن به مقام شامخ حقیقی خود نائل آمده است.2

 کسی که بشریّت نیاز دارد او را بشناسد

امروز جامعه زن در خلأ به سر میبرد؛ گمراهان تاریخ دست او را گرفتهاند و حرفهای تمجیدآمیزی هم برای فریب او میزنند. امروز که روز یک تلاقی بزرگ میان فرهنگ اسلامی و فرهنگ منحطّ غربی در همه مسائل از جمله در مسائل مهم زن در جامعه و در زندگی است، احتیاج داریم که بیشتر راجع به چهره فاطمه زهرا علیها السلام که زنی نمونه است بحث کنیم. البته ما سالها درباره فضایل معنوی و خصلتهای انسانی حضرت فاطمه علیها السلام صحبت کردهایم؛ اما به این نکته که الگوی مجسمه از زن امروز را نشان دهیم و به ابعاد سازنده شخصیت انسانی که بتواند دنیا را اداره کند کمتر توجه داشتهایم و امروز باید این خلأ را جبران کنیم.3

درباره فاطمه زهرا علیها السلام حرفهای زیادی است که شرح همه آنها از عهده حتی یک کتاب خارج است؛ اما از دستهای غرضورز و آلوده که بگذریم، بسیاری هم هستند که هنوز به درستی مطّلع نیستند که اسلام درباره زن چه شأن والایی را در نظر گرفته است؛ ما برای اینکه این مطلب را به جهان نشان دهیم و فرهنگ مترقی و پیشرفته اسلام را در این زمینه تشویق کنیم، بهترین کار ترسیم چهره زنان برجسته اسلام است؛ چون شخصیت و زندگی آنها خود نشاندهنده تفکر اسلام درباره زن است؛ لذا وقتی تاریخ بشریت را مرور میکنیم، میبینیم که در میان تمام زنان برجسته عالم، فاطمه زهرا علیها السلام دختر پیامبراعظم صلی الله علیه و آله و سلم است که بیش از همه میدرخشد.4

 اسطورهای در قامتِ بشر خاکی

در مقام تنزّل وجودی آنجایی که عظمتهای ملکوتی به واقعیتهای جسم و مُلک میپیوندد و این قالبهای بشری حامل آن معنویتها و روحها میشود، آنوقت هر حرکت و هر اشاره و سخنی از زبان آنها برای ماها که عقب هستیم یک سرمشق نورانی میشود؛ بنابراین کافی نیست که ما بدانیم فاطمه علیها السلام در چه اوجی و با چه عظمتی در این عالم بوده و در عالم معنا و ملکوت خواهد بود؛ بلکه آن مقداری که درک میکنیم و میفهمیم، باید برای ما سرمشق حرکت و عمل باشد.5

زیرا ائمه اطهار علیهم السلام که بدون تردید رتبه و مقامشان از ملک مقرّب الهی بالاتر است، جوری زندگی نکردند و حرف نزدند و مشی نکردند که از دسترس ما دور باشند؛ بلکه به فرموده مرحوم علامه طباطبایی رحمه الله علیه مثل آن کسی است که در روی قله کوه ایستاده است و میگوید بیاید اینجا؛ و به سمت اوج فرا میخواند. اینان مثل برجستگان دروغین دنیای مادی و دارای معنویتهای قلابی نیستند که بروند توی برج عاج در اتاق شیشهای بنشینند و کسی به اینها دسترسی نداشته باشد؛ خیر، میگویند بیایید که راه همین است؛ البته بله، ما نمیتوانیم کاملاً مثل آنها حرکت کنیم و طاقت آن را نداریم، اما میتوانیم آن راهی را که آنها رفتند مسیر زندگیمان قرار دهیم و در این جهت حرکت کنیم.6

 مقدسترین، پرجاذبهترین و جامعترین الگوی زنانه تاریخ

در میان اهلبیت علیهم السلام دختر رسولالله در عمر کوتاه خود اثر بزرگی به جا گذاشت. ایشان بزرگترین زن تاریخ است. تمام زنان تاریخ به منزلت ایشان نمیرسند.7 شخصیت زهرای اطهر علیها السلام میتواند بهعنوان پرجاذبهترین نمونه در دیدگاه همه زنان مخصوصاً زنان مسلمان قرار گیرد. ایشان زیباترین، متعالیترین و مقدسترین الگو برای زنان مسلمان بلکه همه زنان جهان است.8

لذاست که میبینیم در زندگی معمولی حضرت صدیقه طاهره علیها السلام یک نکته مهم وجود دارد: جمع بین ابعاد گوناگون حیات فردی و اجتماعی که یک زن مسلمانِ مطلوب و ایدهآل باید در زندگیاش داشته باشد؛ یعنی وظایف یک زن در رفتارش با شوهر و فرزندان و انجام وظایفش در خانه از یک طرف، وظایف یک انسان مجاهد غیورِ خستگیناپذیر در برخوردش با حوادث سیاسی مهم بعد از رحلت رسولاکرم صلی الله علیه و آله و سلم که به مسجد میآید؛ سخنرانی، موضعگیری و دفاع میکند و حرف میزند- که یک جهادگر به تمام معنا و خستگیناپذیر و محنتناپذیر و سختیتحمل کن است از طرف دیگر. همچنین از جهت سوم او یک عابد و به پادارنده نماز در شبهای تار و قیامکننده لله و خاضع و خاشع برای پروردگار در محراب عبادت است؛ این زن جوان، مانند اولیای کهن الهی با خدا رازونیاز و عبادت میکند. این سه بُعد را با هم جمعکردن، نقطه درخشان زندگی ایشان است.9 پس این دختر بزرگوار رسولخدا صلی الله علیه و آله و سلم بهعنوان یک الگوی کامل و جامع، معرفت و دانش، عبادت و زهد، خانهداری و جهاد و شهادت و تمام امتیازات و خصوصیات یک انسان والا و معصوم را با خود دارد.10 و نمونه یک انسان است که ظرف ملکوتی وجود انسان در ایشان متجلی است.11

 و شما هیچ شخصیت دیگری را نمیتوانید پیدا کنید که مجسمکننده هویت حقیقی و همهجانبه یک مسلمان باشد؛ آنچنانکه حضرت فاطمهزهرا علیها السلام بوده است. البته زنان برجسته دیگری را میتوانیم پیدا کنیم اما نه از جهت اوج عظمت و برجستگی به پای زهرا علیها السلام میرسند و نه از جهت همه جانبه بودنِ زندگی آنها با حضور در تمام ابعاد زندگی.12 بنابراین متفکرین و گویندگان مذهبی و دانشمندان باید با بیان و قلم خود ابعاد وجودی و شخصیت این بزرگ بانوی آفرینش را هرچه بهتر و بیشتر ترسیم و تبیین کنند.13

 «روز زن» بهمثابه یک مسئولیّت

اکنون مشخص میشود که وقتی که روز ولادت زهرا علیها السلام را «روز زن» اعلام میکنیم، معنایش این است که ارزشهای انسانی زن و هدف والای زندگی زن آن قلهای است که زهرا علیها السلام بر فراز آن قرار گرفته است. یعنی ما زن را دارای آن ارزشها و استعدادها، درخشندگیها و زیباییها میدانیم که اگر از مرحله استعداد به فعلیت برسد، شبیه فاطمه علیها السلام خواهد شد.14 لذاست که امام قدس سره در یک بیانیه خطاب به زنها میفرمودند: اینکه شما قبول کردید روز ولادت فاطمه زهرا علیها السلام روز زن باشد این برای شما مسئولیت و تکلیف به وجود میآورد؛ این یک حرکت نمادین و یک کار سمبولیک است؛ معنایش این است که زن باید در این مسیر حرکت کند و عظمت و جلالت و علوّ مقام و مقدار برای زنان در این راه است.

..............................................

 پینوشتها

1. 12مهر 74 در دیدار با جمعی از پرستاران            2. 30مهر 76 در همایش بزرگ خواهران

3. 10 اسفند 64 در جمعی از مداحان                  4. 4بهمن 64 در خطبه های نماز جمعه

5. 17 دی 69 در دیدار مداحان                           6. 23 اردیبهشت 91 در دیدار مداحان

7. 13بهمن 65 آموزش دانشآموزان مدارس شاهد             7. 10 اسفند 64 در سمینار نقش زن در جامعه

9. 22 آذر 68 در دیدار با هیئت در انتخابات              10. 12بهمن 63 در خطبههای نماز جمعه

11. 4دی 70 در دیدار با اعضای شورای فرهنگی اجتماعی زنان       12. 10اسفند 64 سمینار نقش زن در جامعه

13. 12مهر 74 در دیدار با جمعی از پرستاران                   14. 7بهمن 67 در خطبههای نماز جمعه


خروج